Hvorfor skifte til el-lastbiler
Der er mange fordele ved at omstille sin flåde til el, heriblandt økonomi, miljø og arbejdsmiljø. På den side kan du læse mere om de mange fordele.
Du kan under Totale omkostninger læse mere om hvad det koster at eje en el-lastbil inklusive alle udgiftsposter, og se hvornår meromkostningen i købsprisen har tjent sig hjem grundet de lavere driftsomkostninger.
Udover økonomi, er der også en stor miljø- og klimamæssig fordel ved at vælge el-lastbilen frem for andre drivmidler. El-lastbilen udleder, ligesom brintlastbiler, ikke nogen partikler ved kørsel, da de ikke har en forbrændingsmotor og udstødningsrør. El-lastbilen forværrer derfor ikke de lokale luftforhold, der hvor den kører.
Det Internationale råd for ren transport (ICCT) har i februar 2023 udgivet en rapport der sammenligner CO2-udledningerne fra hele lastbilens levetid, på tværs af el, brint, biogas, diesel og biodiesel. Heri konkluderer de at batterielektriske lastbiler er de mest klimavenlige køretøjer.
LCA-værktøj
Copenhagen Electric har sammen med COWI udviklet et værktøj på baggrund af ICCTs rapport, så I kan tilpasse værktøjet til jeres kørselsmønster og de lastbiler I kigger på, så I kan sammenligne hvad der vil være det bedste for miljøet i jeres tilfælde. Derudover kan I se hvor mange kg CO2 I kan spare klimaet for ved at I kører i en el-lastbil fremfor et af de andre drivmidler.
LCA-værktøj for lastbiler og busser
Tilgå værktøjet herUdover de økonomiske og miljømæssige fordele, er der også nogle sociale fordele ved el-lastbiler.
Flere af dem som allerede har omstillet til el-lastbiler, har chauffører der melder om en større arbejdsglæde grundet det lavere støjniveau, som bidrager til et bedre arbejdsmiljø. Det lavere støjniveau gør det også muligt at anvende lastbilerne i flere timer af døgnet i byerne.
Grøn bylogistik og varelevering i ydertimerne
Copenhagen Electric afholdte i marts måned 2023 et webinar omkring Grøn bylogistik og varelevering i ydertimerne, hvor Københavns Kommune og Schulstad fortalte om hvordan de har arbejdet med levering i ydertimerne.
Se eller gense webinaret her