Ofte stillede spørgsmål
-
Hvad koster en elbil?
Du kan købe en mindre elbil for cirka 160.000 kroner. Det er naturligvis mere end de billigste benzinbiler, men når bilen er købt, bliver det imidlertid meget billigt at køre den i forhold til benzin- eller dieselbilen.
Set over bilens levetid bliver elbilen det billigste valg. Hvor en benzinbil i gennemsnit vil koste dig 3,20 kroner per kørt kilometer i bilens levetid, vil en elbil koste 3,02 kroner per kilometer.
Se hele FDM’s undersøgelse her.
Beregningen indeholder eksempelvis købspris, ejerafgifter, brændstof/el, værditab, forsikring og vedligehold. I beregningen finder du også både hybrid- og plug-in hybridbilen.
Du kan selvfølgelig også vælge at leje eller lease en elbil.
-
Hvad er forskellen på en elbil, en hybridbil og en plug-in hybridbil?
En elbil kører udelukkende på strøm, hvorimod en hybridbil eller plug-in hybridbil både kan køre på strøm og brændstof.
En elbil har et stort batteri og skal lades via kabel, enten på en ladeboks derhjemme eller på en ladestander i byrummet eller på arbejdspladsen. På et fuldt opladet batteri kan en elbil, ifølge producenterne, køre mellem 200 til 600 kilometer afhængig af batteriets størrelse. Strømmen på en plug-in hybrid bil oplades på samme måde, men batteriet er mindre og dermed er rækkevidden kortere end for elbilen.
En hybridbil har et lille batteri og skifter automatisk mellem brændstof og el, mens du kører. Batteriet skal ikke lades op med et kabel via elnettet. I stedet lades batteriet op, når forbrændingsmotoren er startet, speederen slippes, eller ved opbremsning.
En plug-in hybridbil (også kaldet en opladningshybridbil) har et batteri, der er større end i en hybridbil, men mindre end i en elbil. Plug-in hybridbilen oplades på samme måde som en elbil via kabel til elnettet. Ligesom med hybridbilen oplades batteriet også, når forbrændingsmotoren er startet, speederen slippes eller ved opbremsning. Derfor fungerer bilen som en elbil, når der er nok energi på batteriet til det og derefter som en hybrid, hvor der skiftes mellem brændstof og el. De plug-in hybrider, der findes i dag, kan typisk køre mellem 15 og 60 kilometer på et fuldt opladt batteri – enkelte kan køre længere.
På elbilviden.dk kan du hovedsageligt læse om elbiler.
-
Hvilken elbil skal jeg vælge?
Der kommer flere og flere forskellige typer elbiler på det danske marked, som opfylder mange forskellige behov. Der er både biler til familier, til pendlere og til kortere og længere ture. Hvilken bil, du skal have, afhænger derfor af, hvad dit behov er.
Ifølge Danmarks Statistik kan 9 ud af 10 danskere eksempelvis klare turen til og fra arbejde i en elbil. Skal du jævnligt på familiebesøg på den anden side af Storebælt, kan det være en god ide at kigge efter en elbil, der kan lynlade, så du ikke skal vente så længe, mens du oplader undervejs. Det er bilens batteri, der bestemmer, om bilen kan hurtig- og lynlade. Ofte kan det være en god ide at få uvildig hjælp til at vurdere dit kørselsbehov og matche det med en elbil. Det kan du blandt andet søge hos Elbilforeningen FDEL. De har eksempelvis en række Elbilambassadører, der gerne hjælper nye elbilister – find listen over ambassadører her.
Vi har også samlet en oversigt over de elbiler, der findes på det danske marked her.
-
Hvor kan jeg prøvekøre en elbil?
Der er efterhånden mange muligheder for at prøve en elbil. De fleste forhandlere har en elbil eller en plug-in hybrid, som du kan prøvekøre.
Samtidig er det i mange byer muligt at leje en bybil på el, som står rundt omkring på vejene. Bybilerne er delebiler. Her betaler du for forbruget gennem en app. Søg på for eksempel GreenMobility og SHARE NOW og læs mere.
-
Hvordan oplader jeg min elbil?
En elbil lades op med et kabel. Du kan enten lade din elbil op med et ladekabel derhjemme på en ladeboks eller ved en af de mange ladestandere, der findes rundt omkring i landet. Her betaler du enten via et abonnement hos en ladeoperatør eller med app, SMS eller en ladebrik hos en roaming-operatør, der har en formidler-rolle. Roaming-operatører råder ikke selv over ladestandere, men sælger strøm til elbilister via ladere fra forskellige ladeoperatører, som de har en samarbejdsaftale med.
Du kan søge efter ladestandere i navigationssystemet i din elbil, på Google Maps eller her på elbilviden.dk.
Du kan læse mere om opladning af elbiler, både ude og hjemme.
-
Kan jeg oplade min elbil med en almindelig stikkontakt?
Det er lovligt at oplade din elbil med et såkaldt mormorstik – også kaldet nødkablet – i en normal stikkontakt, men det bør kun bruges, når der ikke er andre muligheder. Hvis du bruger det, skal du sikre dig, at nødkablet max lader med seks ampere, som svarer til 1,4 kW.
Sikkerhedsstyrelsen fraråder daglig opladning med mormorstikket, da husinstallationer ofte ikke er konstrueret til vedvarende belastning. Det tager lang tid at oplade i en almindelig stikkontakt, men hvis det alligevel bliver nødvendigt, er det vigtigt, at elinstallationen er af nyere dato. Hvis det er derhjemme, er det vigtigt at få godkendt din elinstallation af en elektriker, da du kan risikere, at ledningerne bliver for varme, smelter og i yderste konsekvens går i brand. Derfor anbefales det normalt at få opsat en ladeboks derhjemme.
Du kan læse mere om opladning af elbiler her og om at lade op derhjemme her.
-
Hvor kan jeg finde ladestandere?
Der findes ladestandere mange steder rundt omkring i landet, som drives af forskellige ladeoperatører. Du kan søge efter ladestandere i navigationssystemet i din elbil, her på elbilviden.dk eller Google Maps – vær opmærksom på, at Google Maps er ikke altid 100 procent opdateret.
-
Hvor lang tid tager det at oplade en elbil?
Ladetiden afhænger af flere forhold – herunder biltype, batteriets størrelse og temperatur og den installation, du bruger til at lade op. Der er flere måder, du kan lade din elbil på, og ladetiden afhænger deraf:
- Hvis du lader med en ladeboks derhjemme eller en almindelig ladestander i det offentlige rum, kan du lade med en effekt på mellem 3,7 og 11 kilowatt. Som regel vil du kunne lade et helt tomt batteri op på 6-10 timer – eller efter en nat i garagen – alt efter om du kan lade din elbil med en eller tre faser og størrelsen på dit batteri. Ofte tager det dog kun et par timer at opnå fuldt batteri, da de færreste kører deres batteri helt tomt.
- Der findes også hurtigladere på ladestationer rundt omkring i landet. De kan lade med en effekt på 50 kilowatt. Elbiler med et mellemstort batteri vil kunne lade op til 80 procent på 30-40 minutter.
- Der er også lynladere, som kan lade med en effekt på mellem 100 og 350 kilowatt. Vær dog opmærksom på, at det kun er ganske få elbiler, der kan lade med en så høj kilowatt.
- En nødløsning kan være at bruge mormorkablet – eller nødkablet – i en almindelig stikkontakt. Du skal sikre dig, at nødkablet max lader med seks ampere, som svarer til 1,4 kW, og at husets installationer kan klare belastningen. Du må max lade 2-3 timer med mormorkablet – og det kan derfor ikke anvendes til fuld opladning af elbilen på grund af ladehastighed og sikkerhed.
-
Hvor langt kan jeg køre på en opladning?
Vi er vant til at se på hvor mange kilometer, vi kan køre på en liter benzin eller diesel. Når det gælder elbiler, bruger vi i stedet watt-timer per kilometer eller kilowatt-timer (kWh) per 100 kilometer.
Som tommelfingerregel kan du regne med, at din elbil kan køre fem til syv kilometer per kilowatt-time (kWh). Hvis du har en lille elbil med et batteri, der kan lades op til 40 kWh, vil det sige, at du kan køre cirka 250 kilometer på en opladning (40 kWh x 6 kilometer). Elbilers rækkevidde påvirkes af kørestil, hastighed og temperaturen udenfor i lidt højere grad end brændstofbiler.
For den gennemsnitlige danske bilist er 250 kilometer mere end rigeligt til det daglige behov, da den gennemsnitlige kørelængde i Danmark er 39 kilometer om dagen.
-
Hvad koster det at lade en elbil op?
Det er billigere at køre på el end på benzin og diesel. Det viser en undersøgelse fra FDM, som du kan læse her. Prisen for opladning afhænger af, om du oplader derhjemme eller ude, og hvor stort et kørselsbehov du har. Der er forskellige udbydere på markedet, som tilbyder løsninger, hvor du enten kan betale et fast abonnement om måneden eller andre løsninger, hvor du kan betale for dit løbende forbrug.
Prisen per kWh varierer fra udbyder til udbyder. De fleste udbydere tilbyder forskellige løsninger, hvor du enten kan lade ubegrænset til en fast pris via en abonnementsløsning eller løsninger, hvor du kun betaler for de kWh, du bruger, og hvor du modtager refusion af elafgift, som halverer dine udgifter til elbilens strøm hjemme.
Det er vigtigt både at undersøge priser og dit kørselsbehov for at finde ud af, hvilken løsning der passer til dig.Der findes virksomheder, som tilbyder løsninger, der giver dig mulighed for at lade på alle ladestandere i hele Danmark gennem en ladebrik, en app eller med SMS. Det er en roaming-operatør, der ikke selv råder over ladestandere, men sælger strøm til elbilister via ladere fra forskellige ladeoperatører, som de har en samarbejdsaftale med. Prisen for at lade hos roaming-operatører vil typisk være højere end hos den ladeoperatør, hvor du har tegnet abonnement.
Liste over roaming-operatører, der tilbyder apps, kort og ruteplanlægningsværktøjer, samt åbner ladestandere for betaling:
Nextcharge.network
Eins E-mobil (app)
Du kan læse mere om priser på ladning her.
-
Hvad sker der, hvis batteriet løber tør for strøm, mens jeg kører?
Elbilen hjælper med at estimere hvor meget rækkevidde, der er tilbage, så du kan vurdere, hvornår du skal lade. Det betyder også, at du ligesom med en brændstofbil, har mulighed for at planlægge dit næste ladestop – og elbilen sørger for, at der altid er lidt strøm tilbage i batteriet, så du kan rulle ned for vinduerne eller tænde havariblinket.
Hvis du alligevel skulle løbe tør for strøm, kan du selvfølgelig som med en brændstofbil tegne et abonnement hos en udbyder af vejhjælp, ligesom nogle producenter tilbyder gratis bugsering som serviceydelse. Ved bugsering, er det vigtigt med fagpersoner, da der er særlige forhold at tage hensyn til ved elbiler.
-
Tager batteriet skade, hvis jeg ikke lader det helt op?
Nej, det gør det ikke. Et elbilbatteri kan godt tåle at blive ’sjatladet’.
-
Hvor længe holder batteriet i en elbil?
I dag produceres elbilbatterier med en forventning om, at de vil holde hele elbilens levetid. De fleste producenter er så sikre på batteriernes kvalitet, at de giver otte års garanti på batteriet.
Et batteri er imidlertid som en motor. Det består af mange celler og komponenter. Det er ikke forventeligt, at batteriet skal udskiftes i bilens levetid, men der kan være enkeltceller i batteriet, der skal repareres på et tidspunkt. Efterhånden som elbilmarkedet bliver større forventes det, at bilproducenterne kommer til at tilbyde reparation af batterier på deres værksteder.
-
Hvad koster det at købe og få installeret en ladeboks derhjemme?
En god ladeboks med ét ladeudtag koster mellem 5.000 og 10.000 kroner afhængig af antal kW og kvalitet. Desuden skal du betale for at få installeret ladeboksen derhjemme. Prisen på installation afhænger af forholdene ved dit hjem – hvor langt er der eksempelvis fra din eltavle til der, hvor din ladeboks skal installeres, jordmodstand og om du har plads i din eltavle samt tilgængelig strøm. Indhent en eller flere priser fra en el-installatør – eller find en ladeoperatør, der tilbyder køb eller leje og installation af ladebokse i en samlet pakkeløsning. Undersøg markedet for at finde den løsning, der passer dig.
Du kan læse mere om opladning af elbiler her.
-
Hvad koster en ladeboks og opladning hjemme?
Prisen for en ladeboks og opladning hjemme afhænger af, om du køber ladeboksen selv og afregner til almindelig strømpris, eller om du lejer en ladeboks og betaler for den og din opladning gennem et abonnement til en ladeoperatør.
Hvis du køber eller lejer en ladeboks gennem en ladeoperatør, kan du modtage refusion af elafgift. Virksomheder kan man selv agere ladeoperatør og få elafgiftsrefusion. Det kan eksempelvis være en andelsboligforening, et boligselskab eller en privat virksomhed. Refusionssatsen er per 1. januar 2020 1,11 kroner per kWh.
-
Skal jeg have et abonnement hos en ladeoperatør for at kunne lade?
Du kan godt køre elbil i Danmark uden at have et abonnement på opladning hos en ladeoperatør. Der findes flere forskellige muligheder for betaling ved offentligt tilgængelige ladestandere med app eller ladebrik.
Du kan læse mere om opladning ude i byen her.
-
Kan jeg lade min elbil op i andre lande?
Ja, det kan du godt. Du kan også finde en oversigt over ladestandere på hjemmesiderne Plugshare.com og Plugsurfing. De viser ladestandere på tværs af ladeoperatører.
I nogle elbilers navigationsudstyr kan du også finde en oversigt over dine lademuligheder i udlandet, eller du kan søge på Google Maps – vær opmærksom på, at Google Maps ikke altid er 100 procent opdateret.
Du kan læse mere om opladning i udlandet her.
-
Er det gratis at parkere en elbil?
Folketinget har givet kommunerne mulighed for at indføre gratis parkering for elbiler på kommunalt ejede parkeringspladser. Det er sket i eksempelvis København og på Frederiksberg.
I andre byer gælder de samme parkeringsregler for elbiler som for benzin- og dieselbiler, men der kan være forskellige lokale parkeringsregler. Du bør altid orientere dig på parkeringsskiltene.
Du kan på denne side se hvor du kan parkere gratis i elbil, samt læse mere om parkeringsreglerne for elbiler.
-
Er elbiler mere miljø- og klimavenlige end benzin- og dieselbiler?
Ifølge Klimarådets uafhængige eksperter udleder elbiler omkring halvt så meget CO2 som en gennemsnitlig benzin- eller dieselbil i løbet af hele bilens levetid fra produktion over brug til skrot.
Elbiler har ingen udstødning og udleder ikke skadelige luftpartikler, når de kører. Der udledes dog CO2 i produktionen af elbiler, batteri og strøm.
Du kan finde hele Klimarådets analyse her.
Du kan også læse mere om elbilers CO2-udledning og udviklingen heraf på denne side.
-
Kræver en elbil meget service og vedligehold?
De fleste elbiler har samme serviceinterval som andre biler, men der er væsentlig færre mekaniske komponenter, der slides, og der er for eksempel ingen motorolie.
Bremserne slides mindre, da elbilen bremser ved at lade strøm tilbage på batteriet – derved bruges de fysiske bremser meget mindre. Bremserne skal dog stadig renses og smøres.
Dine udgifter til service og vedligehold vil sandsynligvis være lavere til en elbil end til en brændstofbil.