elbilviden.dk

This website doesn't support IE. Please, open this page in another browser.

Sådan lader du derhjemme

Rigtig mange elbilejere oplader deres elbil derhjemme, hvor bilen nemt kan lade hele natten. Dét belaster derfor din boligs elinstallationer langt mere end for eksempel en vaskemaskine eller et komfur. Derfor er det en god idé at have installeret en særlig ladeboks eller kabling beregnet til høj belastning i lang tid.

Sådan lader du derhjemme
Foto: Region Hovedstaden

Sikkerhedsstyrelsen anbefaler, at du bruger en installation kun til din elbil, som har egen sikringsgruppe og fejlstrømsafbryder samt en ledning, der er dimensioneret rigtigt med tilstrækkelig jording og uden forlænger koblinger. Loven kræver, at du bruger en autoriseret elinstallatør til at udføre arbejdet.

Dine lademuligheder derhjemme

Hvis du skal oplade din elbil derhjemme, har du flere muligheder.

Ej eller lej?

En ladeboks kan lejes eller ejes.

Køber du din egen ladeboks, har du en engangsudgift til køb og installation af ladeboksen. Hvis du vælger at eje ladeboksen, står du selv for service og vedligeholdelse. Der findes et bredt udvalg af ladebokse på markedet. Vi anbefaler, at I rådfører jer hos forhandlerne i forhold til behov og ønsker til funktionaliteter.

Lejer du din ladeboks via et abonnement, betaler du et fast månedligt beløb. Du vil ofte også have adgang til at oplade ved ladeoperatørens offentligt tilgængelige ladestandere. Nogle ladeoperatører har et opstartsgebyr og et gebyr for at nedtage din ladeboks, hvis du opsiger dit abonnement.

Vær opmærksom på, at hvis du får et abonnement med i købet af en bil, er det ofte med en leje boks, hvor du kan komme ud for, at du selv hæfter for udgiften for nedtagning, hvis du fx flytter.

Du kan: 

  • Leje eller købe en ladeboks med abonnement eller serviceaftale.
    Det giver dig mulighed for refusion af en del af strømafgiften (går under navnet processtrømsaftalen). 
  • Købe en ladeboks uden abonnement eller serviceaftale.
    Her afregner du strømmen til almindelig strømpris.
  • Lade fra et almindeligt 230 V stik, som en nødløsning.

Man kan også lade sin elbil i en industrikontakt (CEE) eller i en almindelig stikkontakt med jording (trebenet stik). Til det skal man bruge et så kaldt mormorladekabel, hvor der i den ende, der tilsluttes el-installationen, skal være et almindeligt trebenet stik eller et CEE-stik. I enden til bilen skal der være et type 1 eller type 2 stik, alt efter hvad der sidder i bilen.

Hvis man vælger denne løsning permanent fx i sin carport,  skal den være sikker og uden risiko for, at el-installationen tager skade. Det opnår man ved at lave en helt ny og direkte kabling med den rette ledningstykkelse (spørg din elektriker), der har sin egen sikring og sin egen fejlstrømsafbryder i eltavlen. Man kan godt lade lovligt på en eksisterende installation, men reglerne er, at hvis din mormorlader trækker mere end 6 ampere, så må man max. lade i to timer. Der findes mormorladere, der lader med over 6 ampere. Skal man lade med mormorlader med over 6 ampere i mere end to timer, så skal der laves en dedikeret stikkontakt med egen fejlstrømsafbryder, egen sikring og eget ubrudt kabel fra eltavle til stikkontakt.

Udbydere på markedet

Der findes flere forskellige udbydere – eller ladeoperatører – af private ladebokse på markedet, hvor du kan købe eller leje ladeboks og eventuelt abonnement eller serviceaftale. Nedenunder kan du se en række af udbydere, opstillet i alfabetisk rækkefølge:

De tilbyder en række forskellige ladebokse – både væghængte og stående. Langt de fleste løsninger passer både til elbiler og plug-in hybrid bil.

Hvis din virksomhed tilbyder hjemmeladning, men ikke er på ovenstående liste, så kontakt os endelig, så får vi jer på listen.

Du kan også indsætte dit forbrug og sammenligne priser hos blandt andet FDM, Ladepris.dk, Tjeklader.dk og Elbiil.dk.

Godt at vide på forhånd

Stil krav til elektrikeren!

Når du skal have en ladestander derhjemme, er det vigtigt at bede elektrikeren om at: etablere et separat system med fejlstrømsafbryder, så elbilens ladeinstallation ikke blandes med det elsystem, der giver dig strøm til boligen.

  • sikre, at kablet fra tavlen er dimensioneret korrekt til kontinuerlig belastning.
  • sikre, at der er god jording i installationen.
  • lave en fremtidssikret løsning til 11 kW, som kan lade 3-faset og 16 ampere, samt trække to kabler ind til målertavlen, hvis du på et senere tidspunkt skulle overveje to elbiler i husstanden.

Når du køber en elbil, vil forhandleren i nogle tilfælde have lavet et partnerskab med en udbyder af ladestandere og ladebokse i forvejen, som giver dig mulighed for at få en ladeboks med i købet. Du kan dog stadig vælge en anden ladeoperatør, hvis det er mere fordelagtigt for dig. Husk at lave et regnestykke, der tager højde for dine behov.

Hvis du køber en brugt elbil, vil du højst sandsynligt skulle investere i egen ladestander og afsøge markedet for ladebokse til hjemmet og se efter løsninger, du kan bruge på farten.

Elforbruget på den private ladeboks indgår i den el-aftale, du allerede har i hjemmet. Du har mulighed for at få refusion af elafgift eller få refunderet hele mængden af strøm til elbilen afhængigt af den serviceaftale eller abonnement, du har lavet med en ladeoperatør.

Totalprisen for at etablere en ladeboks derhjemme hænger naturligvis sammen med prisen på ladeboksen, og hvilken aftale eller abonnement, du tegner med en ladeoperatør. Det kan du læse mere om her.

Vil du vide mere om ladestik, så læs mere her.

Du kan også se FDMs videoguides til ladekabler, stiktyper samt hjemme og destinationsladning her.