Ordbog for elbiler
På denne side kan du se hvad de forskellige termer og begreber, som anvendes i forbindelse med elbiler og ladeinfrastruktur betyder.
Begreberne er opdelt i begreber som anvendes i forbindelse med biltyper, teknik og ladeinfrastruktur, og fremtræder herefter i alfabetisk rækkefølge.
Begreber for biltyper:
Begreb: | Definition: |
---|---|
Elbil | På engelsk BEV Battery Electric Vehicle. Denne type bil har et batteri og kører udelukkende på el. Elbilen skal som udgangspunkt oplades med et kabel. |
Hybridbil | På engelsk HEV / Hybrid Electric Vehicle. Denne type bil har et batteri, hvortil der genereres el via forbrændingsmotoren. Batteriet kan ikke oplades med kabel, men oplader sig selv, når forbrændingsmotoren startes, og når bilen bremser. |
Mild hybridbil | På engelsk MHEV / Mild hybrid Electric Vehicle. En mild hybrid kan ikke køre på ren el, men i stedet bliver bilen assisteret af en elektrisk motor på særlige tidspunkter, hvor forbrændingsmotoren ofte bruger meget brændstof. Det kan f.eks. være ved acceleration eller ved start af motoren i Start/stop-funktioner. |
Plug-in hybridbil | På engelsk PHEV / Plug-in Hybrid Electric Vehicle. Har både en el- og en forbrændingsmotor. På en plug-in hybrid oplades batteriet både ved kørsel og via lader. Batteriet giver typisk mulighed for at køre ca. 50 km på el før brændstofsmotoren sætter ind. En plug-in hybrid kan kun modtage strøm med en begrænset hastighed (ACopladning) og er derfor lang tid om at oplade. Derfor vil en plug-in hybrid optage meget kapacitet i kollektiv ladeinfrastruktur. |
Tekniske begreber
Begreb: | Definition: |
---|---|
AC-lader | Er en laveffektlader, der leverer vekselstrøm, og hvor konverteringen til jævnstrøm sker i bilen. Kan typisk levere op til 22 kW. |
Ampere | Strømstyrken måles i ampere og beskriver antallet af elektroner, der løber gennem en ledning pr. sekund. |
DC-lader | Er en højeffektlader, der leverer jævnstrøm, efter at konverteringen fra vekselstrøm er sket i laderen. Leverer typisk 50 kW eller mere. |
kW | Står for kilowatt og er den effekt, som den givne ladefacilitet kan tilføre til elbilens batteri. |
kWh | Står for kilowatttime og er en måleenhed for elforbrug og strømmængde. Størrelsen af en elbils batteri måles i kWh. |
Begreber for ladeinfrastruktur
Begreb: | Definition: |
---|---|
Hurtiglader | En højeffektlader, der lader med 50-100 kW. Lader med jævnstrøm (DC/Direct Current) og konvertering fra veksel til jævnstrøm sker i laderen og ikke i elbilen. |
Ladeboks | En væghængt ladefacilitet, typisk med et eller to udtag. |
Ladefacilitet | En fællesbetegnelse for flere forskellige typer ladeaggregater (ladeboks, ladestander, ladestation, ladepark mm.). |
Ladeinfrastruktur | Fælles betegnelse for hele infrastrukturen til opladning af el-køretøjer. |
Ladeoperatør | Står for at etablere, installere, servicere og drive ladestandere. Kan også omfatte tankstationer, der f.eks. supplerer deres tankstationer med ladestandere (typisk lynladere). |
Ladepark | Geografisk afgrænset område med flere ladepladser. |
Ladeplads | Geografisk afgrænset område med flere ladepladser. |
Ladepunkt | Et sted, hvor en elbil kan lade – i praksis ladestikket. |
Lader | En fællesbetegnelse for flere forskellige typer ladeaggregater (ladeboks, ladestander mm.). |
Ladestander | En stander, der leverer strøm til elbilerne. En ladestander kan have flere ladepunkter – dvs. flere ladestik. |
Ladestation | Geografisk afgrænset område med mange ladestandere, typisk lynladere og ofte ved motorveje eller andre overordnede veje. |
Ladeøer | Flere normalladere samlet i klynger eller ”øer”, så det er let for elbilisten at finde en ledig stander. |
Lynlader | En højeffektlader, der lader med mindst 150 kW. Lader med jævnstrøm (DC/Direct Current). Konvertering fra veksel- til jævnstrøm sker i laderen og ikke i elbilens batteri. |
Normallader | En laveffektlader, der lader med op til 22 kW. Lader med vekselstrøm (AC/Alternating Current). Konvertering fra veksel- til jævnstrøm sker i elbilens batteri og ikke i laderen. |
Udtag | Ladestanderens pendant til tankstationens tankpistol. |
Tovejsladning
Nedenunder ses der en række begrebsafklaringer for tovejsladning. Disse definitioner, er modsat de andre på denne side, ikke fra Håndbogen.
Begreb: | Definition: |
---|---|
V2 | V’et kommer fra det engelske, og står for vehicle, som indikerer at det er et køretøj som er omdrejningspunktet. 2-tallet indikerer at strømmen kan gå begge veje, modsat normalt, hvor strømmen kun kan gå fra el-nettet til bilens batteri. Man kan derfor både oplade køretøjet, og tage strømmen fra køretøjets batteri, og sende den til en række forskellige teknologier. De forskellige formål beskrives herunder. |
V2H | H’et står for Home – hjemmet, og indikerer at strømmen fra bilens batteri kan anvendes til at sende strøm ind i hjemmet eller andre bygninger. Strømmen kan herefter anvendes til at dække det almindelig el-forbrug i hjemmet. |
V2L | L’et står for load – udstyr. Her kan strøm fra bilens batteri anvendes til at oplade udstyr såsom boremaskiner og campingudstyr. |
V2G | G’et står for grid – el-nettet. Det vil sige at bilen kan overføre strøm fra batteriet til det kollektive el-net. Bilen kan dermed bruges til at understøtte el-nettet i perioder hvor strømmen er dyr eller består af en stor del af fossile kilder. |
V2X | X’et repræsenterer at strømmen kan gå fra batteriet til en række uspecificerede teknologier. V2X kan dermed være alle de ovenstående eksempler. |