elbilviden.dk

This website doesn't support IE. Please, open this page in another browser.

Sådan lader du ude

De fleste elbilister har mulighed for at lade derhjemme eller på arbejdspladsen. Denne side er til dig, som ikke har den samme mulighed, eller for dig som en gang i mellem har behov for at lade på det offentlige ladenetværk, når du er på langtur. På denne side gennemgår vi de forskellige ladetyper, du finder i byrummet og langs motorvejene, samt de forskellige betalingsmuligheder der tilbydes.

Sådan lader du ude
Foto: Region Hovedstaden

Ladere

Destinationslader – eller bylader

Foto: E.ON.

En destinationslader er en mindre ladestander i byrummet – eksempelvis ved offentlige parkeringspladser, arbejdspladser, hoteller og seværdigheder. Du skal være opmærksom på følgende forhold ved destinationsladere:

  • Du skal selv medbringe et Type 2 kabel – læs mere om ladestik her.
  • De kan som regel levere op til 22 kW – hastigheden begrænses både af ladestanderens effekt og bilens batterikapacitet. Det er ikke den hurtigste type af opladning, men ofte vil du også holde ved ladestanderen en rum tid.

Destinationsladere kan bruges af alle elbiler og plug-in hybrid.

Hurtiglader

Foto: E.ON

Hurtigladere er større ladestandere. Du skal være opmærksom på følgende forhold ved hurtigladere:

  • Hurtigladere har fastmonterede kabler – læs mere om ladestik her.
  • Relativ hurtig opladning – typisk med en maksimal effekt på 30-60 kW. Hastigheden begrænses dog af både laderens maksimale effekt og af bilens batterikapacitet og ladehastighed.

Hurtigladere findes som regel ved virksomheder, indkøbscentre, mm., hvor man typisk opholder sig i et par timer ad gangen.

Lynlader

Foto: E.ON

En lynlader er den hurtigste ladestander. Det er store ladere ved tankstationer, ladehubs og rastepladser, hvor der ofte er flere ladere hvert sted. Du skal være opmærksom på følgende forhold ved lynladere:

  • Effekten er typisk maskimal mellem 150 – 350 kW. Hastigheden kan dog altid begrænses af elbilen.

Lynladere har fastmonterede kabler, som altid er CCS-stik.

Er du på langtur og har brug for at komme hurtig videre, er lynladeren klart det bedste alternativ, da de fleste biler kan få nok strøm på 15-30 minutter.

Du skal dog være opmærksom på, at din elbil ikke kan lade med maksimal effekt, hvis batteriet er koldt. Du kan derfor komme ud for at bilen ikke lader med den ønskede effekt ved lynladeren, hvis du ikke har kørt batteriet varmt forinden. Nogle biler har en funktion, der gør det muligt for brugeren at forvarme batteriet via bilens app eller infotainment.

Betaling når du er ude

Der findes flere forskellige muligheder for at betale ved offentligt tilgængelige ladestandere, herunder via:

  • Ladebrik (Alle offentlige ladere)
  • Betalingskort (Lovkrav på ladere med +50 kW)
  • QR-kode
  • App

Ladebrikker udbydes hos mange ladeudbydere, og kan afregnes direkte pr. kWh med et tilknyttet kreditkort/aftale eller inkluderes i et abonnement. Vær opmærksom på, at hvis du har et abonnement, at dette kun inkluderer ladeudbyderens egne standere.

13. april 2024 trådte AFIR (Alternative Fuel Infrastucture Regulation) i kraft. Det er et EU-direktiv, der har til formål at fremme udviklingen af ​​infrastruktur til alternative brændstoffer, herunder ladestandere til elbiler. Målet er at gøre det nemmere og mere gennemskueligt for forbrugere at oplade deres elbiler på offentlige ladestanderne hele EU, især når man bruger roamingtjenester.

Hvad er de vigtigste punkter i AFIR?

  • Tydelige priser: Prisen for opladning skal vises tydeligt og opdateret på ALLE ladestandere, fx med QR-kode eller dynamiske prisskilte.
  • Nem betaling: For hurtig- og lynladere ove 50 kW SKAL du skal kunne betale med almindelige betalingsmetoder såsom betalingskort. For ladestandere under 50 kW kan fx QR-kode bruges som betaling.
  • Stop for urimelige gebyrer: Urimeligt diskriminerende gebyrer, tillæg og roamingpriser er forbudt, også på tværs af landegrænser.
  • Ingen skjulte gebyrer: Alle priskomponenter skal være tydeligt angivet i fx roamingapps, inkl. ekstra gebyrer pr. tid opladt eller pr. kWh.

AFIR vil gøre det nemmere, billigere og mere overskueligt at lade offentligt i hele EU uden at være fast tilknyttet en bestemt tjeneste eller operatør.

Ladestandere i Danmark

Vi har hos elbilviden.dk samlet informationer om samtlige offentligt tilgængelige ladestandere i Danmark, og samlet det hele på ét kort. Se ladekortet her.

Du kan også på Drivkraft Danmarks hjemmeside se et kort over kommende ladeinfrastruktur fra deres medlemmer.