Ladestrategier i kommuner
I kan fremme grøn transport i jeres kommune ved at sikre offentlig adgang til ladeinfrastruktur til elbiler. Det giver god mening! Ifølge Klimarådet skal vi runde 1,1 millioner elbiler i 2030, hvis vi skal nå regeringens mål om 70 procent reduktion af CO2. En af de ting, der kan sætte skub i omstillingen til elbiler, er, at borgerne har nem adgang til at få opladet deres biler.
Der er altså gode grunde til, at kommuner bringer det højt på den politiske dagsorden. Kommuner kan sætte fuld fart på den grønne omstilling ved at have en strategi for elbiler og ladestandere at handle efter.
På KLs hjemmeside kan I læse mere om, hvad kommuner må og ikke må i forhold til at finansiere ladeinfrastruktur.
Vejledning til kommuner
Region hovedstaden har udviklet en guide til kommuner om etablering af
ladeinfrastruktur, opladning og fremme af elbiler
Vejledningen er ikke opdateret med de juridiske forhold. Se de juridiske forhold her.
Inspiration fra andre kommuner
Hvis I vil inspireres til jeres kommende strategi for elbiler og ladestandere, så se for eksempel Københavns Kommunes Handlingsplan for ladeinfrastruktur, Frederiksberg Kommunes Elbilstrategi, Furesø Kommunes Strategi for ladestandere, Tårnby Kommunes Strategi for ladeinfrastruktur eller Horsens Kommunes Strategi for ladeinfrastruktur nedenfor.
Horsens Kommunes Strategi for ladeinfrastruktur
Læs strategien herKøge Kommunes ladestanderstrategi
Læs strategien herHillerød Kommunes STRATEGI FOR LADE-STANDERE OG EMISSIONSFRIE KØRETØJER
Læs strategien herKøbenhavns Kommunes Handlingsplan for ladeinfrastruktur
Læs strategien herEsbjerg Kommune Strategi og handlingsplan for ladeinfrastruktur
Læs strategien herHelsingør Kommune Ladestanderstrategi
Læs strategien herFrederiksbergs Kommunes Elbilstrategi
Læs strategien herSkive Kommune HANDLEPLAN FOR LADEINFRASTRUKTUR
Læs strategien herFuresø Kommunes strategi for ladestandere
Læs strategien herTårnby Kommunes strategi for ladeinfrastruktur
Læs strategien herLadestrategi som en del af klimamål
En strategi for elbiler og ladestandere kan være en del af jeres overordnede kommunale klimamål.
Antal ladeudtag
– et grønt servicemål!
Et grønt servicemål i kommunen kan være andelen af ladestandere i forhold til el- og plugin hybridbiler. Tænk i lokale forhold – mindre byer har flere parcelhuse med mulighed for hjemmeladning – større byer har flere etageboliger med ringe mulighed for opladning:
18-25 elbiler per ladeudtag i eksempelvis København og Århus
37 elbiler per ladeudtag i eksempelvis Odense
150 biler per ladeudtag i eksempelvis Tønder
Kilde: DTU og Dansk E-mobilitet
I kan for eksempel arbejde med mål som:
- andel af ladestandere i forhold til andelen af elbiler i kommunen
- krav om maksimal afstand mellem etagebyggeri i kommunen og nærmeste ladestander – eksempelvis 250 meter
- krav om ladestanderinfrastruktur ved nybyggeri i kommunen. Se også Ladestanderbekendtgørelsens krav
- øget andel af fordelagtige el-parkeringspladser og -regler på kommunale parkeringspladser
Først hvor behovet er størst
Når I angriber jeres strategi for ladestandere i byerne, er det vigtigt, at I først tænker på, hvor udfordringerne er størst. Det kan være:
- I den tætte by, hvor der er få parkeringspladser og gadeparkering
- I andre områder med få parkeringspladser
- Ved kommunale institutioner, som bliver besøgt af mange bilister
Hvis kommunen har omlagt eller planlægger at omlægge egen bilflåde til el, vil det være oplagt at indtænke ladeinfrastrukturen til denne også.
Guide til strategi for ladeinfrastruktur
Guide fra Energi på Tværs inspirerer kommunale medarbejdere, når de skal udarbejde en strategi for ladeinfrastruktur til elbiler.
Guiden er lavet af COWI for Energi på Tværs, som er et energisamarbejde mellem 33 kommuner og 11 forsyningsselskaber.
Læs guiden herLæs mere
Du kan læse meget mere om ladeinfrastruktur på siderne her: