Ladestik
Mange elbiler i Danmark leveres med et ladekabel og et mormorkabel ved køb eller leasing af bilen. Ladekablet sikrer, at I kan lade på alle de offentlige ladestandere, som ikke har et fastmonteret ladekabel. Hvis ikke der er et ladekabel med i jeres nye elbil, kan I købe et kabel hos en ladeoperatør.
Det mest normale ladekabel er et Type 2 kabel, som er et europæisk ladestik til almindelig ladning med vekselstrøm (AC). Du kan også nogle gange have brug for at kunne lade på et kraftstik eller i en almindelig stikkontakt. Til hurtigladning er der brug for et andet kabel, der er tykkere, så ledningen ikke bliver for varm og smelter. Disse kabler sidder fastmonteret på ladestanderen, og er ikke noget, du skal bekymre dig om at investere i. Der er i de biler, der kan hurtiglade, en speciel indgang i bilen til hurtigladning, hvor du sætter hurtigladekablet i.
Forskellige typer ladestik
Herunder gennemgår vi forskellige ladestik.
Type 1
Type 1 stikket forsyner bilen med enfaset vekselstrøm (AC). Stikket er enkeltfaset og kan maksimalt benyttes op til 7,4 kW – i de fleste tilfælde kun op til 3,7 kW.
Stikket er sjældent brugt i Europa, men er udbredt i elbiler fra Asien og til dels i USA. Derfor findes de stadig på det danske marked i ældre modeller af elbiler fra det asiatiske marked.
Et Type 1 ladestik kan bruges på offentligt tilgængelige ladestandere med Type 2 stik ved hjælp af et kabel, der har Type 1 stik i den ene ende (køretøj) og et Type 2 i den anden ende (ladestander).
Type 2
Type 2 stik kan forsyne bilen med både en- og trefaset vekselstrøm (AC) og kan maksimalt benyttes op til omkring 50 kW.
De fleste elbiler understøtter Type 2 stikket. Nogle få elbiler kan trække 22 kW på type 2 stik og øvrige biler lader fra 3,7 til 7,4 kW på et type 2 stik.
Type 2-stikket er det mest udbredte indenfor elbiler.
CCS-Combo
Combo Charging System (CSS) stikket er et system udviklet i et forsøg på at harmonisere opladning – og er en videreudvikling af Type 1 og Type 2.
Det er den hurtigste stiktype, der findes, og det vil du møde på langt de fleste hurtigladestationer i Danmark.
Stik-typen bruges særligt af den europæiske bilindustri og er den type, der satses på fremadrettet i EU.
CHAdeMO
CHadeMO er den stiktype, de asiatisk producerede elbiler bruger til hurtigladning.
De findes på enkelte elbiler i Europa, men mange producenter leverer nu elbiler på det Europæiske marked med CCS-Combo ligesom de øvrige europæiske elbiler.
Industrikontakt
Ud over de nævnte typer af stik, kan elbiler også oplades gennem en industrikontakt med én-faset eller tre-faset vekselstrøm (AC). De er også kendt som CEE kontakter.
Her skal du bruge et kabel med Type 2 i den ene ende og CEE stik i den anden. Til dette bør der være en boks midt på kablet, som indeholder det udstyr der gør, at ladningen slår fra ved forkert brug eller ved fejl på din bil eller dit udtag. Her gør elektronikken, at du er mere sikret mod alle farlige situationer.
Industrikontakten kan ses som en meget kraftig udgave af en almindelig stikkontakt med jordforbindelse. Hvor stor effekt, der kan lades med, afhænger af den aktuelle industrikontakt og bilens indbyggede lader, men strømstyrken er typisk 16 ampere.
Almindelig stikkontakt – også kaldet mormorstikket
Som en nødløsning kan de fleste elbiler oplades fra en helt almindelig stikkontakt med jord. Her bruger du det stik, vi kalder mormorstikket – som har sit navn, fordi du så kan lade under et besøg hos bedsteforældrene.
Nødkablet bør kun bruges, når der ikke er andre muligheder. Hvis du bruger det, skal du sikre dig, at kablet max lader med seks ampere, som svarer til 1,4 kW og maksimalt i to timer.
Sikkerhedsstyrelsen fraråder daglig opladning med mormorstikket, da husinstallationer ofte ikke er konstrueret til så massiv en vedvarende belastning. Det tager lang tid at oplade i en almindelig stikkontakt, og hvis det alligevel bliver nødvendigt, er det vigtigt, at elinstallationen er af nyere dato.
Hvis du oplader med mormorstikket derhjemme, er det vigtigt at få godkendt din elinstallation af en elektriker, da du kan risikere, at ledningerne bliver for varme, smelter og i yderste konsekvens går i brand. Derfor anbefales det normalt at få opsat en ladeboks.
Vil du læse mere om de tekniske forhold bag ladning, stik og ladetyper, så kan du læse FDEL’s Guide til forskellige stiktyper.