Ladning uden for virksomheden
Ladestik til når I lader ude
Når I skal lade op på farten vil I skulle anvende CCS stikket og det er væsentligt at bemærke hvor på bilen stikket er placeret.
Med CCS, som er den tilgængelige ladestandard i dag, kan man lade med en effekt op til 350 kW (400 kW i kortere peak perioder), men der er også en ny standard for lynladning undervejs kaldet MCS, eller Mega Charging Standard. MCS-standarden, der er undervejs og formentlig vil blive introduceret ultimo 2024 / primo 2025, tillader opladning med op til 3,75 MW, altså mere end ti gange så hurtigt, som med CCS-standarden. I første omgang introduceres dog 1 MW opladning, men allerede her betyder det, at eksempelvis en el-lastbil med et batteri på 1 MWh, der oplades med 1 MW, vil kunne oplades med 750 kWh på de 45 minutter der er påkrævet som pause jævnfør køre-hviletidsbestemmelserne, hvilket svarer til en distance på cirka 535 km, ved et kørselsforbrug på 1,4 kWh per km. Tilsvarende for så vidt angår CCS-ladning, som foregår ved 350 kW, kan der tilføres cirka 262 kWh på de 45 minutter hvilket svarer til knap 190 km ved et kørselsforbrug på 1,4 kWh per km.
Ud fra et teknisk og sikkerhedsmæssigt aspekt bør det generelt bemærkes, at MCS er en ret kraftig opgradering i forhold til de eksisterende standarder. Med CCS-standarden kan lade effekter på op til 350 kW opnås, hvor man med MCS kan opnå lade effekter der er mere end 10 gange højere nemlig 3,75 MW.
Ladning på offentligt ladenetværk
Har man behov for ladning langs ruten kan man benyttes sig af det offentlig ladenetværk, der er under etablering forskellige steder langs motorvejsnettet (per 18. september 2023 er der 3 lynladere til el-lastbiler tilgængelig i Danmark – hos Uno-X i Nyborg og Horsens). Lynladerne, der ofte kan levere op til 400 kW i spidseffekt, er ganske bekostelige og bliver derfor ofte etableret i et samarbejde mellem kunder (vognmænd) og udbyderne (ladeoperatørerne). Prisen for en enkelt lynlader ligger mellem 200.000 til 300.000 kroner og vil af denne årsag blive stillet op i takt med at efterspørgslen stiger.
Bliv opdateret på mulighederne for at lade i Danmark
Elbilviden har lavet en dublet af ladekortet, som kun viser ladestandere som er velegnet for el-lastbiler at lade på. Få overblikket over offentligt tilgængelige ladestandere til el-lastbiler her.
Tilgå ladekortet herKommende ladeinfrastruktur
Generelt er det sparsomt med information om planerne for etablering af ladenetværk til el-lastbiler, et marked der forventes at vokse i takt med at flåden af el-lastbiler vokser. Som med ladenetværk til elbiler er det igen meget hønen og ægget problematikken – når der er elbiler på markedet bliver det lukrativt at etablere ladere – og når der er ladere, bliver det interessant at købe elbil.
Men i modsætning til markedet for personbiler, så er det et krav fra branchen, at der er den nødvendige kapacitet til rådighed inden der investeres i elektriske lastvogne. Man vil simpelthen ikke kunne leve med, at der ikke er mulighed for opladning eller tilstrækkelig kapacitet. Ventetid og omvejskørsel er en voldsomt fordyrende faktor for vognmanden og rammer direkte ned på bundlinjen enten i form af direkte omkostning eller i form af forsinkelser.
Kommercielle aktører på lademarkedet for lastvogne er så småt begyndt at indstille sig på det der om få år må forventes at blive et stort marked. Den første lader til lastbiler blev åbnet i marts 2023 i Nyborg af YX og der planlægges yderligere to lokationer potentielt allerede i 2023. Laderen tilbyder op til 360 kW opladning (360 kW i 20 minutter – 250 kW kontinuerligt).
Endvidere har EON annonceret åbning af ladepladser i henholdsvis Høje Taastrup og Hirtshals og en ny aktør, Recharge City, har annonceret åbning af en større ladelokation ved afkørsel 57 på E45 i 2024.
De kendte annonceringer og faciliteter findes i tabellen nedenfor. Tabellen er opdateret d. 18-09-2023.
Hvem | Hvor | Antal ladepladser | Effekt | Åbning |
Uno-X | Nyborg | 1 (2) | 360 kW (250 kW)* | Åbnet marts 2023 |
Uno-X | Horsens | 3 | 300 kW | Åbnet juli 2023 |
E.ON | Høje Taastrup Transportcenter | 6 | 400 kW (200 kW)** | Ultimo 2023 |
OK | Europavej, Taulov | 2 | 300 kW | Oktober 2023 |
OK | Køge | ? | ? | 2024 |
OK | Korsør | ? | ? | 2024 |
OK | Taastrup | ? | ? | 2024 |
OK | Randers | ? | ? | 2024 |
OK | Aarhus | ? | ? | 2024 |
Recharge City | E45, afkørsel 57 | ? | ? | 2024 |
E.ON | Hirtshals Havn | 6 | 400 kW (200 kW)** | 2024? |
Uno-X | Sønderjylland | 1 (2) | 360 kW (250 kW) | ? |
Exxit 59 | Vejle | ? | ? | ? |
Route 66 | Esbjerg | ? | ? | ? |
*360 kW i 20 minutter, 250 kW kontinuerligt.
** 400 kW per lader, 200 kW ved to køretøjer der oplader samtidig (på samme lader).
Udover ovenstående, arbejde Vejdirektoratet på at opstille 25 ladeparker til el-lastbiler, som skal stå klar i 2030. De første fem skal stå klar inden udgangen af 2025.
Kender du til nogle annoncerede ladestandere til el-lastbiler, som ikke fremgår i ovenstående tabel, så skriv til os på cph-electric@regionh.dk, så tilføjer vi dem.
Indgå aftaler
Udover at anvende det offentlige ladenetværk, er det også muligt for virksomheder at indgå i samarbejder med ladeoperatører, så man på den måde kan sikre sig, at der er ladeinfrastruktur på de ruter, som kræver yderligere ladning end blot depotladning. Som det er nævnt højere oppe på denne side, er etablering af DC-ladestandere en kostelig sag, hvorfor ladeoperatørerne forventeligt ikke vil opsætte ladeinfrastruktur, før efterspørgslen er til stede. Én af måderne hvorpå dette kan realiseres, at ved at indgå et samarbejde med en ladeoperatør, omkring opsætning af en ladestandere på sin rute. Dette var tilfældet med Uno-X’s ladestander i Nyborg, som blev opsat på baggrund af en efterspørgsel af DFDS.
Det kan derfor være værd at kigge ind i denne model, hvis din virksomhed har behov at kunne lade under ruten, i et område hvor der endnu ikke er opsat ladeinfrastruktur – eventuelt i et samspil med andre virksomheder, som benytter samme rute, som kunne have samme behov.
Ligeledes kan der også indgås samarbejder med de kunder man har på sin rute. Ved denne model kan man sammen med kunden medfinansiere en ladestander på kundens matrikel, som kan benyttes ved på- og aflæsning. Dette kan eventuelt gøres i et samarbejde mellem flere af kundens leverandører, så finansieringsomkostningerne holdes så lavt som mulig for den enkelte aktør.