elbilviden.dk

This website doesn't support IE. Please, open this page in another browser.

Elbiler, Ladning4. juni, 2024

EU: Flere ladestandere ved bygninger

Med et opdateret bygningsdirektiv trykker EU speederen endnu hårdere i bund for udrulningen af ladestandere ved nye, renoverede og eksisterende bebyggelser.

Maja Sig Vestergaard

4. juni, 2024

24. april 2024 trådte det nye bygningsdirektiv (Energy Performance of Building Directive) i kraft. For bygherrer og bygningsejere er dette af stor betydning, da der fremover skal endnu flere ladestandere op. I Danmark implementerer ladestanderbekendtgørelsen i praksis krav fra bygningsdirektivet. Derfor står ladestanderbekendtgørelsen i løbet af de næste 18 måneder over for en opdatering, så bygningsdirektivets opdaterede krav udmøntes i dansk lovgivning.

Overordnet set skærpes kravene på flere områder, herunder:

  1. Ved nye og renoverede beboelsesejendomme skal der opstilles og forberedes for ladestandere ved mere end tre parkeringspladser, hvor det pt. er 10.
  2. Ved nye eller renoverede ikke-beboelsesejendomme skal der opstilles og forberedes for ladestandere ved med mere end fem parkeringspladser, hvor det pt. er 10.
  3. Ved nye eller renoverede kontorbyggerier skal der en ladestander op for hver anden parkeringsplads.
  4. Ved eksisterende ikke-beboelsesejendomme med mere end 20 parkeringspladser skal der senest 1. januar 2027 etableres ladestandere ved hver 10. parkeringsplads (hvor der pt. blot er krav om en enkelt ladestander uanset hvor mange parkeringspladser der er) ELLER tomrør på 50% af parkeringspladserne. Det er endnu uvist, hvordan dette ”eller” bliver tolket i Danmark.

I praksis betyder det, at bygningsejerne kommer under tidspres, hvis de har ambitionerne om at overholde 2027-kravet. Hvor bygningsejerne omfattet af ladestanderbekendtgørelsen har talt et stort antal kommuner og kun relativt få virksomheder, sker der også på dette punkt en ændring. Små- og Mellemstore Virksomheder (SMV’er) er ikke længere undtaget fra kravene til eksisterende ikke-beboelsesejendomme, og derfor skal et stort antal virksomheder nu i gang med at opstille ladestandere på deres parkeringspladser.

At forberede til og opsætte ladestandere kan også være forbundet med relativt store udgifter. Dette skyldes bl.a., at bygningsdirektivet som noget nyt nu differentierer mellem kabelføring og tomrør, og i mange tilfælde stiller krav om kabelføring. Kabelføring er noget mere omfattende end tomrør, da der i praksis skal forberedes i et sådant et omfang, at selve ladestanderen næsten er det eneste, der mangler.

Bygningsdirektivet ser også ind i, hvordan ladeinfrastrukturen skal bidrage til et fleksibelt elnet ved at stille krav om, at ladestanderne skal være intelligente, det vil sige smartladere. Dér hvor det er relevant, skal ladestanderne give mulighed for tovejsopladning, hvor strømmen føres tilbage fra elbilens batteri til elnettet.

Du kan læse mere om det opdaterede direktiv her.