elbilviden.dk

This website doesn't support IE. Please, open this page in another browser.

Myter om elbiler

Der eksisterer mange forestillinger myter om elbiler.

Her har vi samlet de ti største myter, og vi giver dig svaret på, om de passer.

Myte 1: Elbiler kan kun bruges til bykørsel

Det er ikke korrekt. Rækkevidden på elbiler er blevet meget bedre over de seneste år, og i dag kan elbiler, afhængig af model, størrelse og kørestil, køre mellem 200 og 600 kilometer på en opladning. Det vil sige, at den også kan tilbagelægge lange stræk på motor- og landevej.

Der bliver hele tiden udviklet nye og bedre modeller, der har en større rækkevidde. Den gennemsnitlige danske bilist kører 39 kilometer om dagen. I praksis er moderne batterier derfor rigeligt til den daglige kørsel.

Myte 2: Elbiler forurener lige så meget som brændstofbiler

Det er ikke korrekt. Ifølge Klimarådets og CPH Electric’s uafhængige eksperter udleder elbiler omkring halvt så meget CO2 som en gennemsnitlig benzin- eller dieselbil i løbet af hele bilens levetid fra produktion over brug til skrot. Det skyldes især, at elbiler ikke udleder CO2, når de kører. Der udledes dog COi produktionen af elbiler, batteri og strøm.

Du kan finde hele Klimarådets analyse her.

Myte 3: Elbiler er dyrere end brændstofbiler

Det er ikke korrekt i det lange løb. En elbil er som regel lidt dyrere at købe end en tilsvarende benzin- eller dieselbil. De ekstra omkostninger bliver imidlertid vejet op af lavere driftsomkostninger.

FDM har lavet en undersøgelse, der viser, at mellemklasse elbiler og plug-in hybridbiler (biler som både kører på el og benzin) er lidt billigere i drift end benzin- og dieselbiler.

Du kan se undersøgelsen her.

Myte 4: Det er svært at finde lademuligheder til sin elbil

Det er ikke korrekt. Der er mange muligheder for at lade din elbil op. Der er tusindvis af ladestandere rundt omkring i landet.

Det kan være nemmere at finde en ladestander i byerne – og der kan være lidt længere mellem dem i landområder, men du kan også lade op derhjemme. Det giver dig endda fleksibiliteten ved en nyopladet bil hver morgen. Nogle arbejdspladser tilbyder også lademuligheder.

Du kan læse mere om opladning af elbiler her.

Myte 5: Batteriet i en elbil holder ikke længe

Det er ikke korrekt. De fleste producenter giver otte års garanti på elbilbatterier.

Batterier i elbiler produceres altså med en forventning om, at de sandsynligvis vil holde i hele bilens levetid afhængig af bilens brug.

Myte 6: Elbiler kan ikke trække en trailer eller campingvogn

Det er ikke korrekt. De fleste elbiler fås i dag med trækkrog, og mange af de store modeller må trække helt op til 1500-2500 kg.

Du kan filtrere efter trækevne på FDMs katalog over elbiler

Bemærk dog, at rækkevidden på elbiler påvirkes drastisk af at trække en trailer og campingvogn. Sørg altid for at planlægge turen grundigt, og tag evt. et ekstra ladestop ved en lynlader.

Myte 7: Elnettet er ikke klar til elbilerne

Det er ikke korrekt – lige nu er elnettet måske ikke klart, men det udbygges løbende i takt med samfundets behov og ønsker. Derfor er der ingen grund til at bekymre sig om, at elnettet ikke kan holde til elbiler. Mængden af elbiler stiger løbende på de danske veje, og samtidig sikrer forsyningsselskaberne, at elnettet tilpasses til behovet.

Der laves løbende politiske aftaler, der sikrer, at Danmark omstiller elproduktionen til grøn strøm. Det betyder, at jo længere tid, du kører i en elbil, des grønnere bliver den, for den oplades jo med det strømmiks, der findes i elnettet.

Myte 8: Det er dyrt at få serviceret sin elbil

Det er ikke korrekt. De fleste elbiler har samme serviceinterval som brændstofbiler, men der er væsentlig færre mekaniske komponenter, der slides, og der er for eksempel ingen motorolie.

Bremserne slides mindre, da elbilen bremser ved at lade strøm tilbage på batteriet – derved bruges de fysiske bremser meget mindre. Bremserne skal dog stadig renses og smøres.

Dine udgifter til service og vedligehold vil sandsynligvis være lavere til en elbil end for en brændstofbil.

Myte 9: Jeg kan altid bruge mormorstikket til at oplade min elbil i en almindelig stikkontakt

Det er ikke korrekt.

Mormorstikket er en nødløsning, som kan bruges, når du har brug for lidt strøm til at komme til nærmeste ladestander.

Hvis du er nødt til at bruge mormorstikket, skal du sikre dig, at kablet max lader med seks ampere, som svarer til 1,4 kW og maksimalt i to timer.

Sikkerhedsstyrelsen fraråder daglig opladning med mormorstikket, da husinstallationer ofte ikke er konstrueret til vedvarende belastning.

Det tager lang tid at oplade i en almindelig stikkontakt, men hvis det alligevel bliver nødvendigt, er det vigtigt, at elinstallationen er af nyere dato. Du kan få svar på flere spørgsmål ved at kigge i vores ofte stillede spørgsmål.

Myte 10: Elbiler bryder oftere i brand end fossilbiler

Det er ikke korrekt.

Beredskabsstyrelsen har i juli 2022 udgivet Redningsberedskabet i tal 2021. Heri fastslår de, at der i årene 2018-2021, alle har været færre brande i el- og hybridbiler per 10.000 køretøjer, sammenlignet med fossilbiler.

I 2021 var der 1,5 brande i el- og hybridbiler og 3,7 brande i fossilbiler per 10.000 køretøjer.

Myte: Brand i elbiler

Myte 11: Der er ikke nok råstoffer til at forsyne fremtidens behov for elbiler

Det er ikke korrekt.

Det Internationale Energi Agentur (IEA) har offentliggjort en rapport i 2021, som blandt andet kigger på tilgængeligheden af væsentlige råstoffer som skal bruges til den grønne omstilling, herunder til produktion af elbilbatterier.

De tre vigtigste råstoffer til produktion af elbilbatterier er kobber, nikkel og litium. Ved alle tre råstoffer gælder det samme tilfælde, nemlig, at verdensreserverne stiger mere end vi forbruger. Nedenfor kan du se tre grafer, som illustrerer forholdet mellem verdensreserven og produktionen af den verdensreserve for henholdsvis kobber, litium og nikkel, set over de seneste ti år:

Kobber

Litium

Nikkel

Selvom Jordens reserver indeholder nok råstoffer til at forsyne den fremtidige efterspørgsel, kan der dog stadig være en problemstilling i forhold til at udvinde ressourcerne. Det kræver nemlig flere miner end dem vi har i dag, hvis vi skal kunne udvinde den nødvendige mængde råstoffer til fremtidens elbilbatterier.

Derudover kan der være nogle geopolitiske udfordringer for vesten, da Kina sidder på en stor del af de naturlige råstoffer. Hele 60 procent af udvindingen på globalt niveau af sjældne råstoffer stammer fra Kina, og hele 80 procent af bearbejdningen af disse råstoffer foregår i Kina.

 

Kilder: