elbilviden.dk

This website doesn't support IE. Please, open this page in another browser.

Elbiler, Ladning20. juni, 2025

Nye krav til ladestandere og status på V2G – læs mere om konferencen og se den her

Læs mere og se Elbilvidens konference om nye krav til ladestandere og status på V2G.

20. juni, 2025

Elbilviden havde den 24. april 2025 sat dagen af til at stille skarpt på den kommende ladestanderbekendtgørelse og tovejsladning (V2G). Det skete i forbindelse med et partnerevent hos Vejdirektoratet, hvor forskellige aktører mødtes for at diskutere og blive klogere på de krav, muligheder og udfordringer, som ”batterier på hjul” – dvs. elbiler – rummer for elnettet og for elbilisterne i fremtiden.

Til lejligheden havde Elbilviden inviteret en række oplægsholdere, som gav deres bud på, hvilke krav, muligheder og udfordringer den kommende ladestanderbekendtgørelse og V2G bringer med sig.

Oplæg og pointer fra dagen

Maja Sig Vestergaard, mobilitetsekspert fra Rambøll, gav en bred indføring i de kommende skærpede krav til opsætning af ladestandere i bl.a. kommuner og virksomheder – og pegede på, hvorfor V2G er relevant at arbejde med.

Malthe Thingvad og Lisa Calearo fra ladeoperatøren Spirii fortalte, at tovejsladning langt fra er nyt – teknologien har eksisteret i over 15 år. Det nye er, at det nu også er på vej til elbiler med CCS-stik, som er den gældende standard i EU.

Mette Marie Knudsen, direktør for Zaptec Danmark, løftede sløret for, hvor langt de er nået med tovejsladning, hvor udfordringerne især findes, og hvordan kommunerne bør forholde sig til implementeringen i Danmark.

John Dyrby Paulsen, direktør i Dansk E-Mobilitet, gav et overblik over udrulningen af ladestandere i de danske kommuner og sit bud på Danmarks V2G-parathed.

Allan Skytte Christensen, V2G-ekspert i Mobility Denmark (bilimportørernes brancheorganisation), gav en status på, hvor bilproducenterne står i dag i forhold til V2G – og hvad vi kan forvente fremadrettet.

Jacob R. Winther fra Cerius-Radius rundede oplæggene af med sit bud på, hvilke muligheder og konsekvenser V2G kan have for elnettet i fremtiden.

Hvorfor er V2G relevant?

Danmark er godt i gang med at omstille energisektoren. Fra store centrale kraftværker er vi på vej mod et system med mange mindre og mellemstore energikilder – især sol og vind. Elproduktionen er derfor blevet langt mere fluktuerende og mindre forudsigelig. Samtidig elektrificeres transport og varme med hastige skridt, hvilket presser elnettet.

For at sikre balance mellem svingende produktion og forbrug er der brug for fleksible løsninger. Her kommer V2G ind i billedet: Elbilens batteri kan fungere som et mellemlager, der opsamler strøm, når produktionen er høj – og sender den tilbage til elnettet, når behovet opstår. Det kan bidrage til at udjævne belastningen på elnettet og mindske behovet for dyre udvidelser.

Der er også økonomisk potentiale – både for elselskaberne og for elbilisterne. Systemydelser som f.eks. levering af strøm i spidsbelastningssituationer kan give elbilisterne nye indtægtsmuligheder.

Er Danmark klar til V2G?

V2G er én blandt flere teknologier, der muliggør tilbagelevering af strøm fra elbiler. V2L (Vehicle-to-Load) og V2H (Vehicle-to-Home) er beslægtede, men i mindre skala. Selvom teknologien har eksisteret længe, har skiftet til CCS-standarden i EU bremset udviklingen. Både biler og ladestandere er dog nu ved at være markedsmodne.

Flere bilproducenter melder, at deres modeller er V2G- eller V2H-klare, og ladestanderproducenterne følger med. Alligevel er der barrierer:

Er der økonomi i V2G?

Oplægsholderne var enige om, at V2G rummer potentiale – både teknisk og økonomisk. Men teknologien er stadig dyr, og værdien skal fordeles retfærdigt. Hvis elbilisterne ikke får en rimelig andel af gevinsten, er incitamentet for dem begrænset.

Budskabet var klart: Lad os ikke vente på, at alt er perfekt. Kom i gang – og acceptér, at der vil være sten på vejen. Internationale erfaringer fra bl.a. Utrecht og Tyskland kan inspirere. Klimaalliancen blev nævnt som en mulig platform for videre samarbejde.

Hvis YouTube-medieplayeren ikke vises, kan du se konferencen her.