6. december, 2020
De danske bilafgifter vil også i fremtiden være baseret på beskatning af bilens pris fra fabrikken. Men med afgiftsreformen, der træder i kraft 1. januar 2021, kommer der en kraftig grøn skrue oveni – en CO2-baseret afgift.
Der er mange nye eller ændrede elementer, når det gælder teknikken i at udregne registreringsafgiften – og dermed bilens endelige pris. De vigtigste er:
- I stedet for de nuværende to afgiftstrin vil der fremover være tre. Af de første 65.000 kr. betales der kun 25 procent.
- Der indføres også et bundfradrag, inden der skal betales registreringsafgift i det hele taget. Det er lavt for konventionelle biler, mellemhøjt for plugin-hybrider og højt for elbiler. For de to typer ’grønne’ biler aftrappes fradraget en smule over tid.
- De to første ændringer gør isoleret set bilerne billigere. Men så kommer et nyt element – en CO2-afgift på registreringsafgiften. En benzinbil, der kører 18,2 km/ (f.eks. Peugeot 208 med 100 hk), får et tillæg på godt 31.000 kr. En VW Tiguan TSi (14,5 km/l) får et tillæg på ca. 49.000 kr. Mere tørstige biler rammes endnu hårdere af CO2-tillægget, så en BMW X3 20i (11,0 km/l) får et samlet CO2-tillæg på 94.000 kr.
- Elbiler og plugin-hybrider får en meget lang overgangsperiode med ekstra rabat oven i deres i forvejen lave afgift. I 2021 får de en rabat på 80 procent af det, de skulle have betalt (det samme som i 2020). Rabatten nedtrappes, så den i 2030 er nede på 20 procent.
- Batterifradraget vil i 2021 være som i 2020, dvs. 1.700 kr. pr. kWh (dog max, 45 kWh, dvs. max. 76.500 kr.). Fradraget forsvinder fra og med 2022.
- Afgiftsrabatten på strøm (processtrøm) fortsætter indtil 2030.
Se her, hvad det betyder i praksis for en lang række biler
Sådan beregnes registreringsafgiften fra og med 2021
Værdielement (pct.) | Nuværende (2020) | 2021 | 2025 | 2030 |
---|---|---|---|---|
Lav sats | 85% | 25% | 25% | 25% |
Mellem sats | – | 85% | 85% | 85% |
Høj sats | 150% | 150% | 150% | 150% |
Overgangen fra lav til høj afgift sker i dag ved 197.700 kr. Fremover gælder samme beløb ved overgangen fra mellemste til højest afgift. Det nye, mellemste knæk sker ved 65.000 kr.
Bundfradrag i registreringsafgiften | Nuværende (2020) | 2021 | 2025 | 2030 |
---|---|---|---|---|
Alle biler | 0 kr. | 21.700 kr. | 21.700 kr. | 21.700 kr. |
Plugin-hybrider | 40.000 kr. | 71.700 kr. | 66.700 kr. | 56.700 kr. |
Elbiler | 40.000 kr. | 181.700 kr. | 176.700 kr. | 166.700 kr. |
CO2-tillæg til reg.afgift (ikke rene elbiler) | |
---|---|
Op til 125 g/km | 250 kr./gram |
125-160 g/km | 500 kr./gram |
Over 160 g/km | 950 kr./gram |
Rabat på registreringsafgiften for elbiler og plugin-hybrider
% af normal afgift | 2020 | 2021 | 2025 | 2030 |
---|---|---|---|---|
Plugin-hybrider | 80% | 55% | 35% | 20% |
Elbiler | 80% | 60% | 40% | 20% |