elbilviden.dk

This website doesn't support IE. Please, open this page in another browser.

Lucas Klosterskov Perkild

Anmeldelse, Elbiler, Ladning14. januar, 2021

FDEL: Test af elbil med campingvogn

FDEL undersøger i denne test, hvad forskellige anhængertyper betyder for energiforbruget og rækkevidden. Læs med og se, om det er nok til at dække dit behov.

14. januar, 2021

Mange er vant til at have krog på fossilbilerne. Derfor efterspørges det naturligvis også på elbilerne. Martin Messer Thomsen fra Elbilforeningens testgruppe har testet energiforbrug og rækkevidde med forskellige typer anhængere en kold decemberdag i 2020. 

Vi har valgt en campingvogn på 1.000 kg, en flyttetrailer på 360 kg og en åben trailer på 270 kg. Til at trække brugte vi Tesla Model 3 LR (Long Range) uden varmepumpe og med vinterdæk. Model 3 er den billigste elbil på markedet, der kan trække 1.000 kg. Vil man trække mere end 1.000 kg, skal man have fat i en AUDI e-Tron, Mercedes EQC eller Tesla Model X, som alle er dyrere. I 2021 kommer den billigere VW ID.4 på markedet. Den vil kunne trække 1.000 kg henholdsvis 1.200 kg afhængig af valg af batteristørrelse.

Tesla Model 3 forhandles i to batteristørrelser, der begge kan leveres med træk. Performance-versionen kan ikke fås med træk. Træk skal være monteret fra fabrikken og kan ikke eftermonteres.

Testruten foregik på motorvej på strækningen fra SuperChargeren i Køge på Sjælland til SuperChargeren i Nørre Alslev på Falster – en afstand på 76 km.

Tesla Model 3: Energiforbrug og rækkevidde med anhænger

AnhængertypeANHÆNGER VÆGT I KGSTRÆKNINGFORBRUG WH/KMRÆKKEVIDDE 1)VINDRETNING
Campingvogn 2)1000Køge – Nørre Alslev400175Modvind
Campingvogn1000Nørre Alslev – Køge337210Medvind –>
Flyttetrailer 3)360Køge – Nørre Alslev328215Modvind
Flyttetrailer360Nørre Alslev – Køge268260Medvind –>
Åben trailer 4)270Køge – Nørre Alslev234300Modvind
Åben trailer270Nørre Alslev – Køge208335Medvind –>
REFERENCETEST 5)0BRØNSHØJ – KØGE183380MODVIND

1) Udregnet ud fra 70 kWh tilgængeligt på batteriet
2) Campingvognen vejede 1.000 kg incl. last
3) Anhænger havde ingen last, men må laste 390kg med en totalvægt på 750 kg
4) Anhænger havde ingen last, men må laste 480kg med en totalvægt på 750 kg
5) Kørsel på motorvej uden anhænger med 110 km/h

Vind og form har afgørende betydning

Som det kan ses af tabellen, har vinden stor betydning, når man trækker en anhænger. Det gælder for både elbiler og fossilbiler. Model 3 er ellers skabt meget aerodynamisk, men aerodynamikken ophæves, når vinden føres direkte ind i en stor lodret flade. 

På trods af at det kun blæste en let vind 3 – 5 m/s på testdagen, gav det alligevel en forskel i rækkevidden på 35 km for turene med campingvognen – 175 km i modvind og 210 km i medvind. Når vindstyrke og -retning har så stor betydning, kan det være svært at forudsige forbruget. Derfor ville de fleste nok anlægge en forsigtig ambition for rækkevidden og ikke planlægge at køre batteriet helt ned i nærheden af 0% til næste ladestation. Den reelle rækkevidde med campingvogn vurderer jeg derfor til 130 – 150 km. Er det så nok?

Mange vil nok afstå fra at køre længere ture med så stor en campingvogn, men det vil da absolut være gennemførligt, at tage den med på kortere ture for eksempel rundt i Danmark. Det er muligt at køre fra for eksempel København til Blåvand ved Jyllands vestkyst med to opladninger i henholdsvis Slagelse og Middelfart. 

Flyttetraileren har et mindre frontareal end campingvognen til at bremse vinden og vejer mindre. Det giver en lidt længere rækkevidde på mellem 180 – 210 km. En flytning fra for eksempel Aalborg til Odense vil kræve en enkelt opladning i Hedensted.

Den flade, åbne trailer giver kun en mindre reduktion i rækkevidden i både med- og modvind. Her vil en realistisk rækkevidde være 250 – 275 km, hvis man kan holde lasten nede og flad med en presenning. En tur fra Herning til Ringsted vil kunne køres uden opladning.

Hvis du har erfaringer med at køre i elbil med anhænger, kan du tilføje dine data i kommentarsporet under artiklen.

Opladning med anhænger

Det er de færreste ladepladser, der er designet, så det er muligt at oplade elbil med anhængeren på. Se her hvordan det gik ved SuperChargerne i Køge og Nørre Alslev.