elbilviden.dk

This website doesn't support IE. Please, open this page in another browser.

Try Edge

Lucas Klosterskov Perkild

Ladning10. februar, 2021

Merkur: Flere ladestandere til elbiler på vej til storbyerne

Mangel på ladestandere i områder med etageejendomme dæmper lysten til at skifte til en elbil for mange byboere. Men nu bliver det snart nemmere at få strøm på bilen i udvalgte boligområder, for der er flere ladestandere med billig og grøn strøm på vej.

Lucas Klosterskov Perkild

10. februar, 2021

For husejere er det ingen sag at få nem adgang til at sætte strøm til elbilen, for ladestanderen kan sættes op i egen indkørsel. Men det er straks mere bøvlet for elbilejere, der bor i lejlighed i en etageejendom. Der er nemlig mangel på ladestandere i byerne, og derfor rift om ladepladserne, og det er en forhindring for at få lokket flere bilister fra fossile biler over i de mere miljøvenlige el- og plugin hybridbiler.

”Hvis vi skal nå regeringens mål om 1 mio. el- og plugin hybridbiler på vejene i 2030, altså om bare 9 år, så skal det også være praktisk muligt at have en elbil, hvis man bor i etageejendom i byerne. Der er for langt mellem ladestanderne i byerne og derfor vil vi gerne opstille ladestandere med grøn strøm til en lav pris, så vi kan hjælpe udviklingen i den rigtige retning”, siger administrerende direktør i Merkur Andelskasse Charlotte Skovgaard.

Som et led i arbejdet med at udbrede elbiler til gavn for klimaet, har Merkur og ladeoperatøren Spirii derfor indgået et samarbejde om opstilling af ladestandere i områder med mange etageejendomme med start i løbet af de kommende måneder. Strømmen i ladestanderne kommer fra danske vindmøller, de vil kunne bruges frit af alle, uden krav om medlemskab, og til en lav pris.

”Som det er nu, skal man i byerne binde sig til en særlig abonnementsordning for at få sin strøm til en lav pris. Er man så uheldig at skulle lade op på en lader, man ikke har abonnement til, kan prisen komme helt op på ca. 5,50 kr. pr. kilowatt time. Det er næsten dobbelt så dyrt som hos Merkur, hvor prisen kommer til at ligge på ca. 3 kr. i år. For kunder i Merkur bliver det endnu billigere – helt ned til 2,25 kr. pr. kWh,” fortæller Jesper Kromann, direktør i Merkur Klimafond, der ejer og står for finansieringen af ladestanderne.

Merkur er det første pengeinstitut, der opstiller ladestandere til fri afbenyttelse i det offentlige rum, men selve den tekniske del kommer samarbejdspartnere Spirii til at tage sig af. Det bliver således Spirii, der skal sørge for drift og vedligeholdelse af standerne.

Det glæder os at byde Merkur velkommen som ny aktør på markedet og vi er stolte over, at klimafonden har valgt vores ladeløsning og platform til deres nye offentlige netværk. Der er en kæmpe efterspørgsel på ladestandere i byerne og med denne indsats vil vi i partnerskab kunne levere de helt rigtige ladeløsninger til nuværende og kommende elbilister”, siger Tore Harritshøj, CEO i Spirii.

De nye ladestandere med Merkurs lyserøde logo på vil blive installeret i løbet af foråret. I første omgang er standere til 117 biler godkendt på 20 steder i København og på Frederiksberg, og planen er snarest muligt også at udvide til Aarhus og Aalborg.