elbilviden.dk

This website doesn't support IE. Please, open this page in another browser.

Try Edge

Elbiler22. februar, 2021

Hvilkenbil: Hver fjerde dansker er klar til elbil

To nye undersøgelser viser stor interesse for ladehybrider og elbiler. Til gengæld bliver interessen for diesel mindre og mindre.

Lucas Klosterskov Perkild

22. februar, 2021

26 procent af de adspurgte i en ny undersøgelse vil købe en elbil, når de næste gang skifter bil. 36 pct. går endnu ikke all-in og vil i stedet købe en plug-in-hybrid.

Resultatet er fremkommet i en undersøgelse foretaget af Nemanalyse for Nielsen Car Group og refereret i autobranchens fagblad Motor-magasinet. Svarene viser dog også, at to tredjedele af de potentielle elbilister ikke er klar til at slå til lige nu, da de kommende år resulterer i længere rækkevidde og flere lademuligheder. Så en klar elektrisk optimisme men også en afventende holdning efter teknologi og infrastruktur synes at præge danskerne.

Af samme undersøgelse fremgår det, at 35 procent af dem, der forventer, at den næste bil skal være en elbil, aldrig har prøvet at køre i en.

Knap 12 pct. vil have diesel

29 procent af de adspurgte i Nemanalyses undersøgelse forventer, at næste bil skal være benzin- eller dieseldrevet – hvad fordelingen er, fremgår ikke.

Men det giver en Voxmeter-undersøgelse med 13.000 repræsentative interview et fingerpeg om, også refereret i Motor-magasinet. Voxmeter har spurgt brugerne, “hvilken type brændstof forventer du at vælge, næste gang du skal købe/lease bil? El eller diesel?”

Svarene viser, at 14,5 procent foretrækker ren el, mens 11,8 procent er til diesel. Svarene er opgjort i de fem regioner, og østdanskerne er mere til ren el end fynboer og jyder. I Region Hovedstaden er tendensen ikke overraskende stærkest: Her foretrækker 14,9 procent en ren elbil, mens kun 6,9 procent vil have diesel. I Region Sjælland er fordelingen helt lige – 10,6 procent

Nordjyderne synes mest skeptiske over for rene elbiler og mindre tilbøjelige til at afskrive diesel – her foretrækker 18,1 procent diesel og kun 4,6 procent el.

Uanset regionale præferencer er dieselandelen faldende, og nedturen må formodes at fortsætte. I 2011 var næsten halvdelen af alle nyindregistrede biler drevet af diesel – i 2020 var dieselandelen 23 procent Det fremgår af tal fra De danske Bilimportører og Autobranchen Danmark.

Mere el på vej

Jyder og fynboers større skepsis over for elbiler hænger utvivlsomt sammen med befolkningstæthed og muligheden for opladning.

Med sidste uges brancheaftale mellem ni af de store ladeoperatører om at skrue antallet af ladestandere op fra de nuværende cirka 4.000 til 23.000 i 2025 – herunder minimum 100 lynladere målrettet områder uden for de store byer og ikke langs motorvejene – bliver det imidlertid nemmere at køre elbil. Ikke mindst i det, man så ucharmerende kalder Udkantsdanmark.

De ni ladeoperatører lover desuden en fælles it-platform, så man kan betale for sin strøm lige så let og enkelt, som man kan tanke benzin og diesel.

Samtidig med lade-operatørernes udmelding kom regeringens bilkommission, Eldrup-kommissionen, med sine anbefalinger til fremtidig infrastruktur. Den indeholder blandt andet et forslag om langt flere lynladere drysset ud over Danmark, eventuelt med offentligt tilskud. Desuden en markant rabat på elafgiften, der skal gøre det billigere og nemmere for private at lade hjemme. De anbefalinger skal Folketinget tage stilling til den kommende tid.

Se nyheden her.